CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, April 24, 2008

YMM Introduction 青运前言 Pengenalan YMM

HISTORY OF Y.M.M.
Y.M.M. was formerly known as Young Workers Movement. It was formed in 1960, with the help of World Assembly Of Youth and Malaysian Youth Council. The founders include the late Member of Parliament, the Honorable Mr. Siow Loong Hin.
To avoid public misconception that it was a trade workers union, it is renamed Young Malaysians Movement, (Y.M.M.) in 1972.
Initially, Y.M.M. started with its branches in Negeri Sembilan, Malacca, And Selangor. Until 1979, branches were set up in Perak, Penang, Kelantan and Wilayah Persekutuan.
Between 1979 and 1980, Y.M.M. expanded into Johore, Kedah, Terengganu, Perlis and Pahang. Subsequently, Y.M.M. set up its branches in Sabah and Transformed into a truly national organization.


根据国家青年政策的规划,所谓青年是指十五岁至四十岁的族群。这个族群的人口占我国总人口一千七百八十万之四十二巴仙,也是国家最具原动力的一群,在国家政,经,文,教各领域扮演积极角色。因此,也成为推动社会发展的主力,在国家建设中扮演不可忽视的角色,是国家的未来接班人。由於青年在国家发展的重要性,如何聚集青年力量,发挥更大力量,发挥更大效能是一项不可忽视的重要性。
马来西亚青年运动(青运)是一个通过策划组织与领导,凝聚青年的整体力量,激发青年斗志,发掘青年的才能和智慧,提供青年辅导,训练,成长,再教育,以一致步伐推动青年醒觉与社会兴革发展巨轮的社会再教育发动。
青运简介
名称 : 马来西亚青年运动 (青运)
创立 : 1960
性质 : 非盈利青年团体
联盟 :
马来西亚青年理事会
分布 : 14 州
支会 : 500
会员 : 128,500
民族国家的富强有赖於青年群体的强盛,个体的强化构成整体的强大。青运肩负培训青年,提供社会再教育,让青年得以自力自强,并且通过各种管道,企图塑造完美的思想意识和生活形态,以整体智慧和力量,不断储藏向上的社会积极动力。
学校教育的不足,造成今日社会青年问题。青运有给予青年社会再教育的使命,在思想行为上,在政,经,文,教,给予灌输全新的价值观,人生观,培育具有良知,理性,正义感,民族意识,国家意识,肯参与社会,积极发奋,推动及领导的青年,以期达到社会兴革的大目标。让我们胸怀民族,放眼国家,远瞻世界,共同建立一个公平,合理,富强,和谐,有理性的社会。


PERGERAKAN PEMUDA MALAYSIA (YMM)
Mengikut Dasar Belia Negara, belia dikategorikan kepada golongan yang berumur 15 hingga 40 tahun, di mana golongan belia meliputi 42% daripada jumlah penduduk yang berjumlah 20 juta orang. Golongan ini merupakan tenaga penggerak dalam bidang politik, ekonomi, kebudayaan dan pendidikan. Memandangkan peranan penting belia dalam pembangunan negara serta sebagai bakal pemimpin negara, usaha bagi mewujudkan organisasi belia yang mantap dan sistematik amatlah diperlukan.
Pada hakikatnya, Pergerakan Pemuda Malaysia (YMM) ditubuhkan untuk menyatupadukan tenaga belia melalui perancangan rapi dan kepimpinan secara kolektif. Berdasarkan matlamat ini, YMM telah membekalkan pelbagai latihan, program pendidikan, kaunseling dan pendidikan sosial bagi meningkatkan kesedaran belia dan mencungkil bakat di kalangan mereka yang berupaya dan berminat.
Lazimnya, kemajuan sesuatu bangsa amat bergantung kepada kemajuan golongan belia. Melalui pelbagai saluran positif, YMM telah memikul tanggungjawab untuk melatih belia supaya dapat memupuk keyakinan diri dan membentuk sifat peribadi yang sempurna. Adalah menjadi kewajiban YMM untuk mendidik semula golongan belia supaya berfikiran lebih kritis serta bertindak secara lebih matang dari segi politik, ekonomi, budaya dan pendidikan. YMM berusaha gigih untuk menyemai nilai-nilai murni di kalangan belia supaya menjadi individu yang berdedikasi, rasional dan ikhlas. YMM sentiasa berharap agar semua belia aktif menyertai kegiatan-kegiatan belia, lantas menyumbangkan tenaga masing-masing dalam urus pembangunan negara.
Melalui perancangan organisasi dan kepimpinannya, YMM membimbing golongan belia dengan berteraskan nasioanlisme, patriotisme, kegigihan dan kepimpinan bagi mencapai perubahan sosial dalam masyarakat kini. Justeru itu, menuju ke arah pembinaan sebuah masyarakat yang adil saksama, makmur, harmoni dan bahagia.

0 comments: